Containerschepen
De capaciteit van een containerschip wordt uitgedrukt in TEU: Twenty Feet Equivalent Unit, het equivalent van het aantal standaard containers van ongeveer6,10 meter dat een schip kan vervoeren. Grote containerschepen van bijvoorbeeld Maersk Line en Mediterranean Shipping Company (MSC) kunnen nu al tot 19.000 TEU vervoeren.
Het grootste deel van de stukgoederen die tegenwoordig over zee worden vervoerd worden per containerschip getransporteerd over de wereldzeeën.
Naast de gewone standaard container zijn er ook verschillende gespecialiseerde containertypen, met wel de gestandaardiseerde buitenmaten (20 voet of 40 voet lang) voor het vervoer van bijvoorbeeld koel- en vrieslading, vloeibare lading of project-lading dat kan worden vervoerd op een 20- of 40 voet platform.
Een relatief nieuw type containerschip is het zogenaamde ‘open-top’-containerschip. Hier worden de scheepsruimen niet afgesloten door waterdichte luiken. Door de hoogte van het dek boven de waterlijn heeft zeewater nauwelijks de kans om binnen te komen. Regenwater wordt door middel van pompen met een hoge pomp-capaciteit afgevoerd. Karakteristiek voor deze schepen zijn de geleidebanenvan de containers die ‘hoog’ boven het dek uitsteken. Het voordeel van dit type containerschip boven het normale type met luiken is dat er veel tijd bespaard wordt doordat het laden/lossen van containers niet iedere keer onderbroken hoeft te worden voor het verwijderen van de luiken
Ro/Ro schepen
Een Roll-on Roll-off schip, of kortweg een roro schip is een scheepstype met een laadklep of ramp van achteren. Hierdoor wordt het mogelijk allerlei rollende lading aan boord te nemen zoals auto’s en busjes, vrachtwagens maar ook allerlei projectlading wat op een of andere manier rollend aan boord gebracht kan worden. Veel van dit type schepen heeft ook de mogelijkheid om containers te vervoeren en worden dan ook wel con-ro schepen genoemd.
In tegenstelling tot veel andere scheepstypen die verdeeld zijn in ruimen die van bovenaf te laden en lossen zijn, is een roro-schip verdeeld in verschillende horizontale compartimenten (dekken). Alle dekken zijn bereikbaar via de hoofd-hellingbaan en één of meerdere interne hellingbanen. In veel roro-schepen zijn enkele dekken zogenaamde ‘hangende dekken’ verdeeld in panelen en daardoor in hoogte verstelbaar. Hierdoor is de hoogte van het daaronderliggende vaste dek variabel en kan daarin dus lading van verschillende hoogte geladen worden.
Overige schepen
Koelschepen / vriesschepen
Deze schepen zijn speciaal gebouwd om temperatuur gecontroleerde lading te vervoeren, zoals fruit, vlees of vis. Daarnaast hebben deze schepen de aansluitingen om koel- en vriescontainers op temperatuur te houden. Koelschepen hebben een hoge snelheid, dit om de reisduur van bijvoorbeeld bananen uit Latijns Amerika of Afrika zo kort mogelijk te houden.
Bulkcarriers/tankers
Een bulkcarrier is een schip dat meestal droge gestorte lading vervoerd (bijvoorbeeld graan, ijzererts, steenkool etc. Dit soort lading wordt aangeduid als bulk, vandaar de naam. Tankers zijn geschikt voor het vervoer van vloeibare ladingen zoals ruwe olie en eetbare olieën. De grootste tankers hebben een lengte van meer dan 340 meter en een draagvermogen tussen de 320.000 en 550.000 ton. Tevens zijn er tankschepen voor het vervoer van gassen en chemicaliën.
Cruiseschepen
Grote passagiersschepen van bekende rederijen als de Holland America Line en Royal Caribbean hebben steeds grotere schepen laten bouwen. Bekende en grote cruiseschepen zijn onder andere de ‘Queen Mary 2 (2005) en de ‘Queen Elizabeth 2’ (2007), maar het allergrootste passagiersschip is sinds eind 2009 in de vaart en wel het m.s. ‘Oasis of the Seas’ met een capaciteit van ongeveer 5400 passagiers en een draagvermogen van 220.000 ton !